Pages

Tuesday 14 May 2013

Do not leave your drink unattended!!

Dulu-dulu, masa we still stayed in our old house, my Mom suka pasang kaset ceramah agama. I pun suka tumpang sekaki. Ustaz yang paling I suka dengar time tu adalah Ustaz Ismail Kamus. Masa nak pindah, time packing, rasanya beratus-ratus (kot) kaset yang my Mom ada.

And dulu-dulu pun I suka dengar ceramah agama and soal jawab agama di radio. Banyak benda baru yang I tahu. Beside having proper Islamic education in school, I also voluntarily cari sendiri knowledge itu, especially yang related to Islam. Not saying that I'm now a good Muslim, but I think we must try harder to be a good Muslim, without any excuses!

One of it, yang I masih ingat dan masih praktiskan sampai sekarang adalah "jangan sekali-kali membiarkan air minuman anda terdedah". Sebabnya, syaitan akan mengotori air tersebut dengan apa saja. Ada yang cakap with their urine.. errkk!!. Bila minuman itu dah dicemari, for sure benda tak elok akan jadi dalam diri kita. Tak elok itu, I rasa lebih kepada degil, malas, sentiasa was was, or yang paling senang, segala sifat mazmumah akan tertanam secara perlahan-lahan dalam diri anda. FYI, I believed this!!

So, I will cover my drink dengan apa cara sekalipun. Dengan tisu pun jadi.. Apa-apapun, kena creative sikitlah kalau nak buat cover tu asalkan it can covered your drink. But, I'm not doing this kalau tengah makan kat kedai (macam pelik sikit lah pulak nanti. Lagipun, time makan kat kedai, air yang kita order tu, for sure kita akan habiskan jam tu juga). So, I akan cover my drink kalau tengah buat kerja, tengok tv or during the seminar. 

(By the way, I suka imagine this devil akan buat terjunan papan anjal ke dalam minuman yang terdedah tu. Or, sometimes, I imagined them keluar masuk pool, like cartoon!!) 




Pakai penutup tupperware pun jadi

No comments:

Post a Comment