Pages

Thursday 9 July 2015

Adil? Amanah?

Adil?
Amanah?

I think it is so hard to have  pemimpin yang adil and amanah anymore. Tak payah sibuk dengan isu besar sekarang ni, cuba lihat depan mata sendiri. Adakah pemimpin kita i.e. boss or sesiapa yang mempunyai tanggungjawab terhadap orang bawahan dia boleh adil dan amanah?

When I was a Section Head in my previous company, I had 6-7 staff under my supervision and I admit it is so hard for me untuk berlaku adil terhadap semua. Memang akan timbul sikap favouritism but I am always in favour to my staff yang pandai buat kerja sebab selalu 'kecewa' dengan hasil kerja staff yang suka buat kerja sambil lewa. But still the favouritism is there.

Kat my current company, dah makin banyak perkara-perkara yang tidak menampakkan amanah oleh antara pemimpin-pemimpin di sini. Mereka ini diamanahkan dengan kuasa (of course bukan wang) tetapi selalu salah guna. Mata hati selalu tak boleh tipu. Memang boleh nampak what they did and what  they shouldn't do.

Apa-apapun.... kalau bab-bab adil dan amanah ini, kita boleh ubah. Ubah dari diri sendiri. Adil dan amanah itu bermula dari kita sendiri sebab benda yang kecil selalunya akan memberikan impak kepada benda yang besar. 

No comments:

Post a Comment