Pages

Thursday 22 October 2015

Jerebu

Ini my friend bagi..Tak silap it was a signboard at Federal Highway

Ini dekat Perodua Glenmari, Shah Alam. My friend's office location

Ini from jendela of my office

Jerebu... this year is the second time, Malaysia kena haze yang sangat teruk. Sana sini semua orang sibuk pasal jerebu. But, some states, Alhamdulillah, tak kena pun. Kelantan one of them kalau I tak silap.

Well, cakap pasal jerebu ni, I remembered when it is happened last year. My office area is the worst during that time. Day by day, I am looking at web to check on the API level. There was an email sent to us frequently per day from the management. Updating us every 2 or 3 hours on the API level.

Nak dijadikan cerita, one day masa tu the API level was 300++, and it considered dangerous already. A strong smoke smell dalam office. The ex- Big Boss samada is taking 1/2 day leave or he went for meeting somewhere outside the office sebab dia keluar dah in the afternoon. Yang bestnya, he didn't allow us to go back early on that day. So, we need to stay until 5.00pm before semua berdesup balik awal sebab cannot stay longer. Yang I marah satu je, boleh dia minta staff dia checked on us samada okay lagi ke tidak around 4.00pm macam tu...so unprofessional okay. Nasib baik none of us ada critical illness..Memang Allah pelihara kami sungguh. Did he know bila bau asap dah mula masuk office, none of us can concentrate to do our job? We just counting time je untuk balik... Tak productive langsung pun..

I bila pasal jerebu ni memang akan teringatkan kat The Big Boss nilah..akan ingat sampai mati. His action pasal jerebu ni, somehow memang buat I menyumpah dalam hati. I tau tak baik, tapi I doa one day he will suffocated with the haze. Biar dia rasa apa yang kami rasa..

Pastu, lagi satu, kalau orang sibuk-sibuk nak kena cuti ke, sakit ke apa ke..I bagi apa tau "Alah, baru 100++ je API tu... kami last time kena stay when the level was 300++, tarak hal lah"... But, berani cakap pada diri sendiri je. Kalau depan orang, mau kena sedas balik..

Anyway, kalau boleh, just stay indoor when possible. Jaga kesihatan baik-baik.




No comments:

Post a Comment