Pages

Wednesday 22 August 2012

Forgiveness


I only need their forgiveness....

This Raya, 1433 Hijrah, I hanya need betul-betul kemaafan dari these people sahaja... 
(1) My parents
(2) My sibling
(3) STM

Why? 
Kalau ikut sifir kemaafan di hari raya, people will asked forgiveness from all. But, in my case lain sikit,,, 
A lot of people hurt me more than they should. Agak-agaklah kan kalau nak sakitkan hati orang. I can accept orang kutuk-kutuk, kata-kata benda yang fakta but when apa yang diaorang cakap itu tidak benar, tak nak pulak counter clarify, then involved pulak second person, I can't tolerate more. Pastu, boleh buat-buat macam biasa. Do they know, malaikat itu menjalankan tugas pada setiap detik? Ke diaorang rasa diaorang tu part time malaikat?

(1) and (2) adalah wajib untuk meminta maaf dan memohon maaf dari mereka. Tak masuk syurga kalau tak sempat mohon maaf, especially to our own parents. Actually, tak perlu tunggu raya. Setiap detik bila kita terasa, kita sepatutnya memohon ampun dan maaf...Sometimes, we don't realized our small action give a big impact to them... Apa-pun, adalah lebih baik kita berfikir beribu-ribu berjuta-juta kali sebelum cuba untuk menumpahkan airmata ibubapa kita..or mengguris perasaan mereka kan,,

Untuk yang (3), I tak taulah why I need STM forgiveness...Kalau ikut my diary, STM lebih banyak sakitkan hati I. Yes, STM lebih banyak buat tau...Sometimes I terfikir juga... STM ni memang sengaja atau tidak sengaja... 
Tapi, tahun ini kami memang banyak bergaduh and benda ni I tak pernah buat sepanjang hidup I berkawan dengan orang..
Things that I will always regret...
How I wish to turn back the time.. :-(

Apa-apapun, untuk STM 
"Walaupun kamu suka sakitkan hati aku beribu-ribu kali..aku selalu berdoa kepada Tuhan, bahawa satu hari nanti, Tuhan akan tunjukkan pada kamu kebenaran dan keikhlasan dari kata-kata aku kepada kamu selama ini. Prinsip aku, sekali aku memberi tanda persahabatan, aku memang akan ikhlas bersahabat untuk selama-lamanya. Kerana itulah aku akan sentiasa berada di sisi kamu, tidak kira susah atau senang dan samada kamu mengetahuinya atau tidak. Insya Allah"

........ and I already made these promises to myself long time ago without regretting it.

No comments:

Post a Comment